Το Άγνωστο Κορίτσι

 toagnwstokoritsi

Γράφει ο Ιάκωβος Γωγάκης

Πάνω στα αποτυπώματα της προηγούμενης τους αριστοτεχνικής ταινίας « Δύο Μέρες, Μια Νύχτα », βαδίζει ο Ζαν-Πιέρ και ο Λικ Νταρντέν στο νέο τους έργο. Ομοιότητες ουκ ολίγες. Αφετέρου, οφείλουμε να αναγνωρίσουμε, πως και στη δομή του και στις φιλοσοφικές του προεκτάσεις, είναι φτωχότερο από την προαναφερθείσα ταινία, όπως επίσης και από τη « Ροζέτα», την « Υπόσχεση» και το « Παιδί». Εξακολουθούν όμως να κοσκινίζουν τη γυναικεία φύση και τα αδιέξοδά της, μέσα στις παράλογες και άδικες κοινωνικές προκαταλήψεις, για το φύλο, για την καταγωγή, για την έλλειψη αλληλεγγύης. Η ψυχολογία των κινήτρων είναι πανταχού παρούσα και στο έργο αυτό. Επιπλέον, αναδεικνύουν τη στρατηγική της παραπλάνησης και απόκρυψης της αλήθειας, από το γραφειοκρατικό τέρας, ακόμα και από τον ευθυνόφοβο μικροαστό, να αναλάβει τις ηθικές ευθύνες των πράξεών του. Μα για τους κοινωνικούς ρεαλιστές- όπως είναι οι Νταρντέν, ο Λόουτς και ο Καουρισμάκι- ο ατομικισμός των « κοινών θνητών», είναι άδολος, είναι οι κοινωνικές συνθήκες που τους αλλοιώνουν. Τέτοιοι χαρακτήρες υπάρχουν σχεδόν σε όλες τις ταινίες των Βέλγων κινηματογραφιστών, υπάρχουν και εδώ, θα κάνουν την έκρηξη και θα απαλλαγούν από τις ενοχές.

Μια τραυματισμένη μετανάστρια, μια νεαρή γιατρός -που δεν άνοιξε την πόρτα- ο θάνατος της πρώτης και το βαρύ φορτίο των ενοχών της δεύτερης, γίνονται « θέμα» από τους Νταρντέν, μέσα από την ενδελεχή περιγραφή και το ρεαλιστικό βλέμμα της κάμερας τους , να καταγράψει την κάθε κίνηση( ένα γκρο πλαν στις εκφράσεις της ηρωίδας, είναι αρκετό για να αποκαλυφθεί η ένταση των συναισθημάτων της), την κάθε λεπτομέρεια( όπως επί παραδείγματι τις διεκπεραιωτικές τηλεφωνικές συνομιλίες), μέχρι τη στιγμή της λύτρωσης και της αλήθειας.

Τον πρωταγωνιστικό ρόλο δεν τον αναθέτουν σε μία εντελώς άγνωστη ηθοποιό-όπως μας συνήθιζαν στις πρώτες τους ταινίες- ούτε επιλέγουν μία ιέρεια της 7ης τέχνης, όπως έπραξαν με την Μαριόν Κοτιγιάρ, πριν από τρία χρόνια. Η Αντέλ Χενέλ διαθέτει την κατάλληλη εμπειρία και ένα καθαρό- αγγελικό πρόσωπο, αποτυπώνοντας την ανιδιοτελή φύση του ιατρικού επαγγέλματος και της καθαρής ψυχής, σε μια σεμνή δικιά της παρουσία, με τις απαραίτητες εξάρσεις. Αψεγάδιαστη σε όλα της.

Επίσημη συμμετοχή στο διαγωνιστικό του Φ. Καννών 2016

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

About the Author

Ιάκωβος Γωγάκης